معنی و تعریف CRM چیست؟
برای پاسخ به سوال CRM چیست باید بگوییم که CRM که مخفف Customer Relationship Management که ما اون رو بیشتر با عنوان مدیریت ارتباط با مشتری میشناسیم یک رویکرد است که به کسب و کار ها کمک میکنه ارتباط خود با مشتریان موجود رو ارتقاء بدهند و با سرعت بالایی مشتریان جدید بدست بیاورند.
برای پاسخ به سوال معنی CRM چیست باید بگوییم هرچند معنی CRM چیست در طول سالها چندین بار تغییر کرده است.در ابتدا از واژه CRM برای افزایش کیفیت خدمات مشتریان استفاده میشد، اما امروز این واژه به کل استراتژی یک کسب و کار مرتبط میشود. نرم افزار CRM در سازمان به عنوان اصلی ترین ابزار مدیریت فرآیندهای فروش، بازاریابی و خدمات مشتریان و همسو کردن فعالیتهای شرکت شناخته میشود. به کمک CRM همه فرآیندهای شرکت، سیاستهای کاری و افراد تیمهای مختلف در یک پلتفرم یکپارچه کار خواهند کرد.
CRM به عنوان یک روند
در این دیدگاه CRM روندی است که برای مدیریت ارتباط با مشتریان اتخاذ میشود.
CRM به عنوان تکنولوژی
در این دیدگاه CRM یک محصول است که از آن برای ارتباط با مشتری و ثبت گزارش این ارتباطات استفاده میشود.
CRM به عنوان استراتژی
در این دیدگاه CRM یک استراتژی یا راهبرد است که تعیین کننده خط مشی مجموعه است.
همانطور که میدانید نرم افزار CRM مخفف نرم افزار مدیریت ارتباط با مشتریان است و امروزه معمولا وقتی از CRM صحبت میشود، منظور یک سیستم است که قادر است به راحتی ارتباط با مشتریان و پروسه فروش را مدیریت کند.